16 april 2023, update 26 september 2023

Rembrandt | expo reist naar Zuid-Korea

Harry Rutten van Museum De Reede begroet hoofdcurator Kwon Mi-Ok en curator Lee Jeonghee van het Daegu Art Museum

ANTWERPEN/DAEGU - De tentoonstelling “Rembrandt – Fotograaf avant la lettre” in het Antwerpse Museum De Reede verhuist dit jaar naar het Daegu Art Museum in Zuid-Korea. De twee musea en de eigenaar van de collectie ondertekenden hiervoor een officieel protocolakkoord. De tentoonstelling in Museum De Reede in Antwerpen met een 80-tal etsen van Rembrandt loopt nog tot 22 mei.

ANTWERPEN/DAEGU – Twee stafmedewerkers van het Daegu Art Museum in Zuid-Korea waren deze week in Antwerpen en in Amsterdam voor de ondertekening van het protocolakkoord met Museum De Reede en de eigenaar van de collectie “Stichting Rembrandt op reis”.

Hierdoor kan de tentoonstelling “Rembrand, fotograaf avant la lettre” doorreizen naar het Daegu Art Museum in Zuid-Korea. “Voor ons is dit een opportuniteit om Rembrandt in Korea tentoon te stellen. Dit is voor ons een geluk,” zegt Kwon Mi-Ok hoofdcurator van het Daegu Art Museum.

Het Daegu Art Museum in de Zuid-Koreaanse stad Daegu werd in 2011 geopend en trekt 200.000 bezoekers per jaar. De stad Daegu telt 2,5 miljoen inwoners.

Verheugd

Museum De Reede is zeer verheugd met de Koreaanse belangstelling voor de expo Rembrandt fotograaf a la lettre. “Deze tentoonstelling loopt in ons museum in Antwerpen sinds 27 januari en trok sindsdien al 8.500 bezoekers. Dat is een groot succes. En dat deze expo na 22 mei in Korea te zien zal zijn, is een schitterende evolutie,” zegt Harry Rutten voorzitter van Museum De Reede.

120 etsen van Rembrandt

De 80 etsen van Rembrandt die in Antwerpen te zien zijn, gaan na afloop van de tentoonstelling terug naar Amsterdam. Daar worden er nog 35 andere etsen aan toegevoegd. Dat brengt het totaal aantal etsen van Rembrandt die in Zuid-Korea te zien zullen zijn op 120.

Meesterlijk tekenaar en etser

Rembrandt wordt wereldwijd niet enkel geroemd als schilder, maar ook als meesterlijk tekenaar en etser. Doorheen zijn hele carrière ging Rembrandt aan de slag met de etsnaald, waarbij hij dezelfde brede waaier aan onderwerpen omarmde als in zijn schilderijen, zoals o.a. (zelf)portretten, landschappen, religieuze en mythologische thema’s.

De tentoonstelling Rembrandt – Fotograaf avant la lettre gaat op zoek naar de unieke blik op de realiteit door het oog van deze wereldbekende kunstenaar: een bijna hedendaagse en fotografische kijk op de wereld in een tijdperk lang voor de uitvinding van de fotografie.